Podcast: Code naar succes. Mobiele Inspectie Applicatie met Nienke Weegink

CIO's en directeuren binnen de Rijksoverheid vertellen openhartig over de grote uitdagingen waar zij voor stonden in grote ICT-projecten en hoe ze die uiteindelijk succesvol konden afronden.

Nienke Weegink
Beeld: ©Nienke Weegink

Nienke Weegink vertelt hoe de inspectie SZW de overgang aan het maken is van werken met audiorecorders, papier en camera's naar een applicatie op een smartphone waarin alle functies zijn geïntegreerd.

Waarom moest de werkwijze veranderden, wat gaat er nu beter en welke hobbels werden overwonnen?

Code naar succes. Mobiele Inspectie Applicatie met Nienke Weegink

Nienke: Ja het klinkt misschien simpel, maar zo simpel is het dus niet.
Robin: Welkom bij: ‘de Code naar Succes.’ Een podcast serie van de Rijksacademie voor digitalisering van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ik ben Robin Rotman en in deze serie duik ik in de interessantste ICT-projecten van de overheid. Wat kunnen we daar nou van leren met z’n allen?
Nienke: Wat het effect is natuurlijk dat de administratieve lasten en administratieve tijd die inspecteurs kwijt zijn, maar ook op kantoor kwijt zijn. Die is natuurlijk ontzettend gereduceerd. Waardoor er meer inspecties gedaan worden, maar dat het ook een stuk efficiënter loopt.
Robin: Vandaag hebben we het over de vraag: Hoe ICT het werk van de inspecteur makkelijker, efficiënter en beter kan maken. Dat bespreek ik met Nienke Weegink zij is CIO bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Leuk dat je er bent Nienke.
Nienke: Ja, dankjewel.
Robin: Het belangrijkste is dat inspecteurs tegenwoordig met een app op pad gaan in plaats van met een klembord. Hoe zag dat eruit?
Nienke: Niet helemaal een klembord. Ze hadden een camera vroeger die ze meenamen naast hun Nokia telefoon. Het lijkt al heel lang geleden, maar zo lang is het niet geleden. Dan hadden ze ook nog een audio recorder bij zich, een hele grote doos en alle spullen op papier mee.
Dat proberen we, met de app-ontwikkeling vooral, wat efficiënter en wat minder belastend voor de inspecteurs te maken.
Robin: Dus een inspecteur die had gewoon een hele berg met analoge apparatuur bij zich om zijn of haar werk een beetje te kunnen doen?
Nienke: Ja, zijn hele kantoor had hij eigenlijk bij zich, met al zijn spullen.
Robin: Dat zit nu in een app?
Nienke: Ja, dat zit nu gewoon in een telefoon.
Robin: Even voor het idee. Wat doet zo'n inspecteur nou eigenlijk op zo’n dag?
Nienke: De inspecteur zit natuurlijk veel in de auto. Gaat veel naar locaties, naar bedrijven toe. Die bedrijven die worden uitgezocht op basis van risicoanalyses, waar de grote risico’s zijn. Waar bijvoorbeeld arbeidsuitbuiting zou kunnen spelen, illegale arbeid speelt, niet goed omgegaan wordt met gevaarlijke stoffen. Nou dan gaat hij daar op inspectie. Dat is bijna altijd onaangekondigd en dan gaat hij kijken, wat hij daar aantreft. Dan moet hij natuurlijk veel beelden maken.
Hij moet mensen spreken, hij moet de identiteit van mensen controleren en vervolgens ook kijken of netjes de wetten en de regelgeving die staat of die nageleefd wordt.
Robin: Voordat we gaan uitdiepen hoe die app dan precies werkt en hoe je dat ding hebt ontwikkeld. Kun je wat meer vertellen over die traditionele manier van inspecteren en misschien de tijdrovendheid daarvan. Dat is dus echt met opname apparatuur op stap?
Nienke: Nee dat klopt. Nou ja hoe ging dat? Een inspecteur bereidde dus thuis eigenlijk zijn werk voor, zijn inspectie voor. Dat deed hij wel digitaal. Vervolgens ging je op stap en dan kan hij niet zomaar op stap gaan, want dan moest hij eerst zorgen dat hij een recorder op ging halen. Een audio recorder. Dat is een recorder in een grote doos. Die moest uit een kluis gehaald worden. De recorder zat ook weer in een doos die beveiligd was, want anders kon je de tape eruit halen en daar mocht natuurlijk niet mee geknoeid worden.
Vervolgens ging hij met zijn telefoon op stap en met zijn camera op stap. Goed zorgen dat alles goed opgeladen was. Al zijn spullen hoe de locatie er uitzag, op papier mee. En dan kwam hij daar op de plek. Dan maakte hij van alle spullen eigenlijk kopietjes.
Robin: Alles weer uitstallen.
Nienke: Uitstallen, vervolgens kopietjes maken van alle mensen die hij daar aantrof. Foto's met zijn camera maken, die foto's moesten natuurlijk ontwikkeld worden. Wist je ook nog niet precies of ze gelukt waren, dat kon natuurlijk ook nog een risico zijn. En dan vervolgens ging hij met alles wat hij daar verzameld had weer terug naar zijn… Meestal naar huis en dan leverde hij zijn spullen allemaal weer in. En dan moest hij thuis het verslag maken, de foto’s verzamelen. Een heel dossier maken en daarna komt het hele dossier eigenlijk naar kantoor.
Robin: Maar je bent gewoon een paar dagen bezig voor één inspectie?
Nienke: Dat was hartstikke veel werk, ja. Met de afhandeling, die duurde zeker wel drie dagen in het verleden. Dat is nu met deze app een stuk makkelijker geworden.
Robin: Nu doe je er gewoon meerdere op een dag?
Nienke: In ieder geval scheelt dat een heleboel administratie en een heleboel inefficiëntie.
Robin: En de wens om het anders te gaan doen? Kijk je hebt natuurlijk de technologie die voortschrijdt dat zo'n telefoon tegenwoordig van alles kan, dat is natuurlijk logisch en dat je dat op een gegeven moment gaat inbouwen in je werk. Dat is natuurlijk logisch, maar kwam dit vanuit de inspecteurs zelf of is dat wat van boven is opgelegd. Kun je een beetje dat proces beschrijven?
Nienke: Nou dat is wel heel leuk, want wij hebben eigenlijk helemaal van tevoren hier niet dit opgenomen in de visie. Op een gegeven moment begonnen inspecteurs, dat ze eigenlijk privé een telefoon hadden die veel meer kon, foto's maken enzovoort. Van daaruit ontstond de roep. We zijn eigenlijk begonnen met eerst de camera en daarna een app met een camera en vervolgens hebben we het steeds verder uitontwikkeld en vooral op basis van de wensen die de inspecteurs zelf hadden.
Robin: Want die lopen natuurlijk gewoon rond met die slimme telefoons en zeggen: "Ja maar ja als ik mijn werk véél beter doe als ik gewoon mijn telefoon heb voor mijn werk waarmee ik ook gewoon foto's kan maken."
Nienke: Ja uiteindelijk is het eigenlijk een beetje ontstaan vanuit frustratie van de inspecteurs dat ze privé veel meer met hun telefoon konden dan die Nokia die ze toen nog hadden.
Robin: En dan? Hoe ga je dan te werk? Wat gebeurt er dan?
Nienke: Ja dan ontstaat er natuurlijk bottom-up iets. Dat is best wel heel spannend, want het is nieuw en dat kan nog allemaal niet binnen het departement. Dus we zijn toen heel klein begonnen door eerst nieuwe telefoons aan te schaffen met een goede camera-functionaliteit. Van daaruit ontstond de behoefte, dat is wel heel mooi. Toen wilden ze andere dingen mee kunnen doen.
Nou toen zijn we dat eigenlijk heel klein op gaan bouwen, een beetje in een innovatieve omgeving. Samen met onze ICT-dienstverlening van het Rijk. En die vonden dat eigenlijk ook wel heel leuk. Zo hebben we het een beetje zitten pionieren en toen was het gebruik ook nog maar heel klein. Want ja, ze gebruikte wel een telefoon voor die foto's, maar eigenlijk verder nog niet...
Robin: Want foto’s maken, waar maken ze dan foto’s van? Van de werkomstandigheden?
Nienke: Van de werkomstandigheden, dingen die ze daar aantreffen, want ze hebben natuurlijk bewijsmateriaal nodig op het moment dat er een zaak van komt.
Robin: Maar dan ontstaat er waarschijnlijk ook een roep van we kunnen dus op de telefoon een soort dossier gaan bijhouden, dus we willen die foto's direct in een dossier, we willen aantekeningen kunnen maken. En dan komt dat een soort pingpong-situatie waarin de inspecteurs met wensen komen en de techneuten daarmee aan de slag gaan of gaan zij in gesprek? Hoe wordt dat georganiseerd?
Nienke: Nou eigenlijk zoals je het ook al aangeeft. Zo ontstaan al die wensen. Wij hebben een gebruikersgroep van inspecteurs eromheen gezet, die eigenlijk al die wensen verzamelen en dat komt eerst van foto's daarna komt er dat je graag de omgevingsplaatjes wil hebben, waar je op locatie bent. Vervolgens speel je een audiofunctionaliteit erbij. Je wil identiteiten van mensen die je daar aantreft meteen kunnen scannen. Dus vanzelf komen er steeds meer behoeftes. Eigenlijk is het spannende niet om allerlei nieuwe wensen te verzamelen maar om goede keuzes te maken.
Robin: Hoe bedoel je dat?
Nienke: Nou voor je het weet maak je het heel ingewikkeld waardoor je de essentie van je app verliest en dan wordt de snelheid en eenvoudigheid waarop deze app gebaseerd is die raak je kwijt.
Robin: Omdat je heel veel kan, en als je daarmee begint met de werken dan zie je door de bomen het bos niet meer?
Nienke: Exact. Dus je wil echt zorgen dat dit gewoon toegankelijk is. Dat het helpt in het werk en dat we er niet een heel complex gebeuren van maken en dat het gewoon heel triviaal is en goed aansluit. Let ook goed op dit kan eigenlijk ook alleen maar als je basis is in orde is. Want die app werkt niet alleen. Die moet dus ook aansluiten op een zaak intern zaaksysteem. Als dat niet op orde is, dan heb je ook niks aan die app ontwikkeling.
Robin: Een intern zaaksysteem dat is het systeem waarin de dossiers worden bijgehouden?
Nienke: Ja dat klopt.
Robin: Die staan dan in de Cloud?
Nienke: Nee, die staan bij onze ICT-dienstverlening, die staan niet in de Cloud. Maar daar moeten dus al die zaken landen en dat betekent als dat systeem niet goed werkt ja dan kan je wel met je app allerlei informatie verzamelen, maar die informatie moet ook nog goed in het systeem landen. Dus die koppeling tussen de app en het zaaksysteem is heel belangrijk.
Robin: Maar wanneer zijn jullie ermee begonnen? Drie jaar geleden mee begonnen?
Nienke: Nou het idee met die telefoons begon zo'n vijf jaar geleden en dat we echt met de app-ontwikkeling begonnen zijn is zo'n drie jaar geleden.
Robin: En zo zorg er dus voor dat mensen die op stap zijn via die app het dossier in dat zaaksysteem kunnen bijwerken? Dat zorgt er dus ook voor dat als een andere inspecteur bij hetzelfde bedrijf langsgaat dat hij ook makkelijk weer in hetzelfde zaaksysteem terecht komt? Dus dat werkt allemaal super efficiënt en superhandig. Even voor mijn idee, de inspectie SZW hebben we het dan over en dat is een samenvoeging van de Arbeidsinspectie, de Inspectie Werk en Inkomen en de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst. Dat is nogal wat en dat zijn ook dat zijn drie… Dat waren vroeger drie onafhankelijk opererende clubs.
Nienke: Ja, wel bij het ministerie van Sociale Zaken.
Robin: Even voor mijn idee met hun eigen systeem ook weer?
Nienke: Ja ze hadden wel hun eigen systemen. Overigens is deze app echt alleen voor de inspecteurs, niet voor de opsporingsambtenaren. Die hebben weer een andere… Dat is ook een onderdeel van de inspectie. We hebben zo’n 500 inspecteurs, dit is echt voor die groep bedoeld.
Robin: Hoe bedoel je dan… De inspecteurs die doen weer andere dingen dan de opsporingsmensen?
Nienke: Natuurlijk doen ze wel andere dingen, want de intentie is iets anders. Maar deze app is echt bedoeld voor de inspecties.
Robin: Was het lastig om al die mensen bij elkaar te brengen, die verschillende culturen?
Nienke: Nou ja dat is best wel lastig, want kijk dat is altijd zo als je iets nieuws neerzet dan moeten mensen wennen aan een nieuwe manier van werken, dat gaat ook echt niet vanzelf. We zijn wat mij betreft ook nog echt niet bij het eindplaatje, want we willen erg graag dat natuurlijk alle inspecteurs dit gaan gebruiken. Dus ja dit moet groeien. We hebben het voordeel nu wel een beetje dat mensen natuurlijk privé al heel erg gewend zijn op deze manier met hun mobiele devices om te gaan. Mensen worden handiger. Bovendien hebben wij een behoorlijke uitbreiding bij de inspectie met nieuwe inspecteurs. Die zijn natuurlijk de oude manier niet gewend en die verwachten dit ook gewoon. Dus wat er nu ontstaat is een soort vliegwiel doordat er een flink nieuw aantal inspecteurs komt. Wat ook geholpen heeft is dat wij die audiofunctie van de zomer in 2019 erop hebben gezet. Dat was echt een functionaliteit...
Robin: Maar audiofunctie wat...
Nienke: Waar ze dus die opnames kunnen doen als ze daar ter plekke he, met die oude recorder waar ze vroeger met een hele grote doos naartoe moesten. Dat we dat nu via de telefoon kunnen doen, dat is echt een versnelling geweest ook voor het gebruik van de app en daardoor ook voor de andere functionaliteiten.
Robin: Wat voor gesprekken zijn dat dan die worden opgenomen?
Nienke: Zij vragen natuurlijk allerlei dingen hoe ze omgaan met de wet en regelgeving en dat moet natuurlijk allemaal netjes opgenomen worden.
Robin: Oh dat moet opgenomen en dat gaat in het dossier. Kun je omschrijven hoe nou zo'n dag van zo'n inspecteur er uitziet?
Nienke: Ja dat vind ik wel een lastige vraag, want ik ben natuurlijk CIO en ik ben natuurlijk geen inspecteur, maar op dit moment denk ik dat de dag eruitziet en dat doe ik een beetje vanuit mijn beeldvorming is dat ze van tevoren goed kijken welke inspectie ze gaan doen. Eigenlijk van tevoren op basis van de risicoanalyse weten wat ze daar aantreffen. Daar ter plekke hebben ze een app met alle gegevens van de locatie. Wat ze denken daaraan te treffen aan personeel, hoe die locatie eruitziet. Daarna komen ze daar aan en kunnen ze verifiëren aan de hand van al die gegevens die ze mobiel bij zich hebben maar waar ze zich ook op voor hebben kunnen bereiden of ze hier daadwerkelijk aantreffen wat ze behoren aan te treffen.
Robin: En die risicoanalyse is dat ook weer een proces waar ICT een rol speelt?
Nienke: Jazeker.
Robin: Hoe werkt dat dan?
Nienke: Ja als inspectie hebben natuurlijk veel data. En we hebben natuurlijk ontzettend veel bedrijven in Nederland. We kunnen natuurlijk met die 500 inspecteurs niet alle bedrijven en alle werkende onderzoeken.
Robin: Je moet keuzes maken. Je moet een strategie bepalen.
Nienke: Je moet keuzes maken.
Robin: Maar daar laten we het bijvoorbeeld hebben over uitbuiting op de werkvloer. Dat is iets waar jullie op toezien. Dan komt uit de analyse een conclusie dat een bepaalde branche of een bepaald bedrijf risico loopt of zo, hoe ziet dat er concreet uit?
Nienke: Nou eigenlijk zo is het een beetje. Het is op basis van data kijken wij waar de grootste risico's zijn. Dat is ook een beetje op basis van ervaring natuurlijk en dat betekent dat je of een bepaalde branche wat meer onderzoekt, maar het kan ook zijn dat je bepaalde gebieden wat meer onderzoekt. De ene tak is natuurlijk veel gevoeliger voor arbeidsuitbuiting dan de andere tak.
Robin: En je zei er zijn 500 inspecteurs op pad dagelijks of in totaal?
Nienke: In totaal circa 500 inspecteurs.
Robin: En hoeveel van hen maken nu gebruik van deze app? Zijn helemaal…
Nienke: Nou op dit moment meer dan de helft, meer dan de helft gebruikt hem in ieder geval minimaal één keer per maand.
Robin: En de andere helft zit nog steeds met die recorders te sjouwen?
Nienke: Dat hoop ik niet. Maar ik denk dat er nog wel een aantal zijn die dat misschien nog wel doen.
Maar we zien wel door die audio functionaliteit dat het echt stijgt en wat mij betreft zijn we hier nog niet aan het einde, omdat dit echt zoveel makkelijker werkt. Dus ik hoop dat dat percentage alleen maar gaat stijgen.
Robin: Want uiteindelijk moeten ze toch gewoon alle 500 met dit systeem gaan werken?
Nienke: En dat gaat ook absoluut gebeuren.
Robin: Merk je dat het werken ook beter gedaan wordt of dat je meer casussen kan aanpakken? Kun je een beetje iets omschrijven hoe… Wat het oplevert? Kun je dat kwantificeren?
Nienke: Kwantificeren hebben we eigenlijk nog niet gedaan want we hebben pas vanaf begin 2019 gebruik… monitoren we ook het app gebruik omdat we daarvoor allerlei verschillende apps hebben. Hebben we nu echt één app daarvoor neergezet. Dus eigenlijk weten we volgend jaar pas echt wat de app als resultaat heeft. Wat wel het effect is natuurlijk dat de administratieve lasten en de administratieve tijd de inspecteurs kwijt zijn maar ook op kantoor kwijt zijn. Die is natuurlijk ontzettend gereduceerd waardoor er meer inspecties gedaan worden maar dat het ook een stuk efficiënter loopt.
Robin: Omdat je live alle gegevens kan invoeren de hele tijd?
Nienke: Ja dat klopt. En hoeveel tijd dat scheelt daar durf ik geen percentage aan te hangen.
Robin: Nee, maar ik zei net bijvoorbeeld je bent drie dagen bezig om een inspectie te doen ofzo. En hoe zit dat nu dan, doe je er meerdere op een dag of is het elke dag…?
Nienke: Het hangt er een beetje vanaf hoeveel inspecties gedaan moeten worden, maar ja tuurlijk kunnen er nu meer inspecties op een dag gedaan worden. Het hangt er een beetje vanaf waar die locaties zitten maar dat kan heel makkelijk.
Robin: Die app die hou je dus up to date, die wil je blijven verbeteren. Hoe doe je dat? Is dat een continu gesprek met de inspecteurs of heb je daar een soort klankbordgroep voor samengesteld?
Nienke: Ja we hebben een gebruikersgroep met inspecteurs en daar komen alle wensen binnen, die wensen die wegen we heel goed zodanig dat we goed in de gaten houden waar deze app voor bedoeld is. En dan maken we keuzes met elkaar. We ontwikkelen eigenlijk direct. We hebben een ontwikkelaar in onze eigen organisatie. Dat betekent ook dat we de regie zelf doen. We hebben dat niet uitbesteed aan een extern bedrijf.
Robin: Vind je dat belangrijk, want je benadrukt het zo?
Nienke: Ja ik vind dat echt belangrijk. Omdat het belangrijk is om zo'n app te ontwikkelen dat je het gevoel van inspecteur dicht bij je houdt. Dus dat het echt ten dienste staat van de inspecteurs en dat het goed voelt wat we met elkaar ontwikkelen.
Robin: Hoe heb je dat dan georganiseerd?
Nienke: Nou ja we hebben een regie organisatie binnen de inspectie die dit ontwikkelt samen met onze ICT-dienstverlener. Dat betekent dat we dat samen ontwikkelen en meteen als het ontwikkeld is in productie zetten.
We houden het ook niet vast. We zetten dat bij wijze van spreken na ontwikkeling meteen in productie zodat de inspecteurs het kunnen ervaren. Is het niet wat, stellen we het bij en dat gaat geen maanden duren. We kunnen zo in hele korte tijd iedere keer functionaliteit toevoegen.
Robin: Sneller klappen maken.
Nienke: Sneller klappen maken.
Robin: Afgelopen zomer, vertelde je, kwam die opname functie erbij. Dat was een grote klap. Waar ben je nu mee aan het werk?
Nienke: Ja we zijn nu bezig met het kunnen scannen van identiteitsbewijzen waardoor je sneller kan zien wie je voor je hebt. Dat ontwikkelen we niet helemaal zelf want bijvoorbeeld de belastingdienst heeft hier ook al ervaring. Dus we proberen ook gebruik te maken van anderen die dit al voor ons uitgedacht hebben.
We proberen nu ook meldingen op de locatie of in de omgeving van de locatie eraan toe te voegen. Dat zijn even zo…
Robin: Hoe bedoel je? Meldingen van…
Nienke: Nou er zijn natuurlijk in zo'n omgeving ook andere meldingen en die willen we ook graag opnemen in die app. Dat hebben we er nu nog niet in staan. Dat geeft een beetje aan hoe groot het risicogebied is.
Robin: Dus er zijn eigenlijk twee sporen je gaat die app elke keer bijwerken. Nu komen die… Het scannen van de ID bewijzen komen daar nu bij. Het andere spoor is, we willen die mensen meekrijgen. Want ze zitten er nog niet allemaal op. En eigenlijk wil je ze allemaal, dus hoe doe je dat?
Nienke: Ja dat is altijd… Ik zeg altijd, het is eigenlijk een beetje een cultuurkwestie. Uiteindelijk is het eigenlijk wel door praten dat je goede ervaringen hebt, dus ik hoop dat de mensen die dit inderdaad al veelvuldig gebruiken dat het een soort sneeuwbaleffect naar de andere inspecteurs…
Robin: Een beetje als ambassadeurs gaan optreden tegen de collega?
Nienke: Wat we ook doen de inspecteurs zitten natuurlijk veel in de auto, dat we via podcasts een beetje zoals deze ook is, proberen inspecteurs op deze manier gewoon nieuwe dingen te vertellen. En op die manier proberen we eigenlijk dat vliegwiel weer op gang te brengen.
Robin: Want als ik je zo hoor heb je redelijk controle over zeg maar de ontwikkeling van de app. Je gaat laagje voor laagje ga je nieuwe functionaliteiten toevoegen. Je neemt er ook je tijd voor. Wat ik merk bij de gesprekken met deze podcast dat het altijd een beetje de vraag is, gaan we voor de Big Bang, gaan we voor de grote klap?
Ik heb de indruk als het moet, dan wordt daarvoor gekozen, ook bij jouw collega's. Maar ik heb de indruk dat als het kan, niet. Liever laagje voor laagje bouwen. Ik heb ook niet de indruk dat het ICT technisch nou zo'n ingewikkeld project is of wel?
Nienke: Nou ja het klinkt natuurlijk heel simpel wat ik net allemaal vertel, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Kijk zo'n audio opname goed laten werken zodanig dat het ook beveiligd is en dat we niet kunnen knoeien met de opname enzovoort dan moet je natuurlijk wel heel goed over nadenken.
Robin: Het zijn natuurlijk relatief grote bestanden denk ik.
Nienke: Grote bestanden, dus het dataverkeer moet het aankunnen. Ook de rechtspraak moet de opname accepteren, want dit zijn opnames voor de... Dus ja het klinkt misschien simpel, maar zo simpel is het dus niet.
Robin: En wat maakt het nog meer lastig dan? Want het is dus technisch toch best wel ingewikkeld, want het gaat ook niet om grote aantallen.
Nienke: Nee.
Robin: Maakt dat wat uit of het er 500 of 5000 mensen die ermee werken?
Nienke: Nou niet voor de ontwikkeling, wel voor uiteindelijk het draagvlak en dat je wilt dat veel mensen het graag gaan gebruiken. Daar zit vooral het verschil in.
Robin: Dan zit eigenlijk de grootste uitdaging in hoe krijgen we iedereen mee. De nieuwe medewerkers die zijn enthousiast. Heb je ook cursussen of opleidingen daarvoor geregeld of voor opgetuigd?
Nienke: Ja, wij hebben ook opleidingen. We proberen echt pas de ontwikkeling te stoppen op het moment dat we echt zien dat het geland is. En daar zijn we nu actiever mee bezig dan we in de beginfase waren, want toen waren we echt nog een beetje aan pionieren.
Robin: Wat zijn nou de stippen op de horizon? De ID bewijzen uitlezen daar wordt aan gewerkt, de meldingen tonen op de kaart daar wordt ook aan gewerkt.
Nienke: Voor mij is er geen horizon. Ik ben echt… Ik ben sowieso een voorstander van stap voor stap ontwikkelen en niet de big bang. Zo lang het vak allerlei mogelijkheden tot zich kan nemen die in de app kunnen, zonder dat we het heel erg verzwaren de app, staat dit niet stil en is dit dus ook nooit klaar.
Robin: Jullie werken ook met een Data Lab he? Ik kwam dat ergens tegen, maar ik weet eigenlijk niet precies wat dat is.
Nienke: Een Data Lab is een omgeving waar je met eigenlijk alle data die je verzamelt, of hebt in je systemen, kijkt wat je daar voor nieuwe inzichten in kan krijgen. Dat kan zijn verbanden die je nog nooit ontdekt hebt.
Dan kun je op basis daarvan risicoanalyses maken. Bijvoorbeeld welke sectoren zijn gevoelig?
Maar je kan ook bijvoorbeeld trends daardoor ontdekken die je nog niet gezien had.
Robin: En dat loopt al?
Nienke: Dat loopt. We zijn echt nog wel een beetje in een experimentele fase.
Robin: Maar dat is natuurlijk hartstikke gaaf als dat goed werkt. Kun je een voorbeeld geven van wat dat oplevert of wie je daar mee heen wilt?
Nienke: Nou ja ik zou het zelf het liefste willen hebben dat we inderdaad zoveel mogelijk eigenlijk al die risicoanalyse in het Data Lab kunnen doen zodat we echt risicogerichter kunnen inspecteren. Dat doen we nu ook al maar ik denk dat dat nog een slag beter kan op het moment dat we echt de basis hebben in het Data Lab.
Dus ja dat betekent dat we nog meer verschil kunnen maken. Nog meer maatschappelijke impact kunnen hebben. Door echt zeg maar de grote risico's te monitoren. Ik denk dat dat echt al wel heel goed doen hoor, dus niet een beeld dat we dat nu niet doen. Maar ik denk dat het daarmee wel een slagje beter kan.
Robin: Als de data er is en je kan daar een slimme software op loslaten dan maakt het toch minder afhankelijk van de onderbuik van de inspecteurs hoe die zitten er wel bovenop, maar dit is dit is toch veel meer facts based of hoe noem je dat?
Nienke: Ja nou dat klopt, ondanks dat we meestal de onderbuik van de inspecteurs, want die hebben heel veel ervaring ook... Die zitten ook echt heel goed. Dus eigenlijk zou je het onderbuikgevoel wat de inspecteurs hebben meteen uit zo'n Data Lab ook willen hebben of in ieder geval bevestigd zien.
Robin: Als je het nou hebt over de code tot succes. Wat is dan de code van het succes van deze app?
Nienke: Stap voor stap ontwikkelen. Niet de big bang waar we het net al over hadden. Klein beginnen, goed kijken of het aanslaat, ook niet meteen stoppen op een moment dat het nog niet aanslaat. Dus ook wel een heel klein beetje geloof in je eigen succes hebben. De gebruikers er goed bij betrekken en uiteindelijk goed monitoren of dit ook daadwerkelijk een succes gaat worden.
Robin: Nu zijn er ook andere departementen die ook weer inspecties hebben. Hoe doen zij dit eigenlijk?
Nienke: Zij zijn ook met deze ontwikkeling bezig. Ik heb wel het gevoel dat wij een stap verder zijn dan de anderen. Dat betekent ook dat wij willen vooral ook zorgen dat we van elkaar leren, want wij hebben natuurlijk heel veel leerervaringen. Het is jammer als de anderen dezelfde leerervaringen weer op moeten doen. Dus wat wij in ieder geval ook besloten hebben, en gedaan hebben inmiddels, is de code van deze app beschikbaar gesteld aan het Mobile Competence Center zodat andere departementen daar ook gebruik van kunnen maken.
Robin: En dat ze soortgelijke apps kunnen ontwikkelen voor hun inspecties?
Nienke: Wij proberen ook van de andere kant weer dingen die zij ontwikkelen weer aan onze app toe te voegen.
Robin: Leuk. Dank je wel voor dit gesprek Nienke Weegink. Succes ermee.
Nienke: Ja, dankjewel.
Robin: Luister ook de andere afleveringen van de code naar succes terug over de lessen die we kunnen leren van ICT-projecten van de overheid.