Maand van de Digitale Fitheid

Het aanleren en bijhouden van digitale vaardigheden gaat niet vanzelf. Daarom hebben verschillende partijen, waaronder RADIO, de handen in elkaar geslagen en maart als de Maand van de Digitale Fitheid uitgeroepen. In deze maand maken medewerkers van de overheid en alle andere kenniswerkers/beeldschermwerkers tijd voor het verbeteren van hun digitale fitheid. De derde editie is van 1 t/m 31 maart 2024.

Doel: werk elke week 1 uur aan jouw digitale fitheid

Als we het mentale welzijn, de ontwikkeling, en het werkplezier van kenniswerkers serieus willen nemen, en tegelijk aan slagkracht en innovatie willen werken ontkomen we niet aan digitale fitheid. Voor de overheid betekent dat 280.000 ambtenaren deze maand ten minste 1 uur per week werken aan van verbeteren van kennis en skills over werken met digitale middelen speciaal voor alle kenniswerkers van Nederland. Waarom? Omdat goed omgaan met digitale devices en informatie minder frustratie, minder stress en minder fouten en zoveel meer werkplezier oplevert. Bekijk de video waarin initiatiefnemer Martijn Aslander uitlegt wat digitale fitheid is of luister eens een podcast over digitale fitheid.

Digitale fitheid en de 5 pijlers

Digitale fitheid bestaat uit 5 pijlers. Werk aan de pijlers om digitaal fit te worden.

  1. Digitaal bewustzijn
  2. Digitale hygiëne
  3. Digitale vaardigheden
  4. Persoonlijk kennismanagement
  5. Persoonlijke groei met hulp van technologie

Aan de slag met organisatoren, partners en deelnemers

Om de maand tot een succes te maken hebben we trekkers, partners en deelnemers nodig.

  • Een organisator/trekker is iemand die in de eigen organisatie de Maand van Digitale Fitheid promoot en (mede-)mogelijk maakt. Bijvoorbeeld omdat de maand aansluit bij organisatie- en leerdoelstellingen en/of past bij de digitaliseringsopgave waar deze medewerker een taak in heeft. De trekker kan ook de rol van digicoach pakken/zelf activiteiten organiseren. 
  • We werken graag samen met anderen. Dat kan door een bijdrage te leveren aan de maand zelf, of door partner te worden van het evenement. Lees meer hierover op de campagnewebsite.
  • En natuurlijk zoeken we zo veel mogelijk deelnemers. Doe in jouw team of organisatie mee aan de georganiseerde activiteiten. Bekijk de activiteiten op de campagnewebsite.

Toolkit

Om de organisatoren, trekkers en partners te ondersteunen hebben we een toolkit laten ontwikkelen. Onderstaande afbeeldingen kun je alvast vrij downloaden en gebruiken voor bijvoorbeeld jouw LinkedIn of een nieuwsbericht. 

  • Alle beschikbare bestanden in de vorm van een handige toolkit met handleiding kun je opvragen via radio@rijksoverheid.nl.
  • Heb je al toegang tot de Samenwerkruimte voor dit project dan kun je ze gelijk downloaden. Hier vind je o.a. de flyer, formats voor sociale media en PowerPoint. Aanmelden voor de Samenwerkruimte kan via radio@rijksoverheid.nl