Cursus AI-geletterheid: Impact van AI op ons werk
De AI-verordening verplicht sinds februari 2025 organisaties om ervoor te zorgen dat hun medewerkers ‘AI-geletterd’ zijn. Wat dat precies inhoudt, hangt af van de context van het werk. Ambtenaren die dagelijks zelf met specifieke AI-tools werken, moeten natuurlijk goed op de hoogte zijn van de werking van deze tools. En begrijpen wat de kansen en risico’s zijn. Voor hen heeft AI-geletterdheid een andere betekenis dan voor ambtenaren die zelf niet direct met een AI-tool werken. Maar ook zij moeten tegenwoordig enige basiskennis hebben. Ook dat is AI-geletterdheid. Wij houden rekening met die verschillende interpretaties door cursussen op maat te organiseren die aansluiten bij de behoeften van jouw team of organisatie.
Programma
Dit is een voorbeeld van programma voor een cursus met 15-20 medewerkers.
Dagdeel | Programma |
---|---|
Dagdeel 1: Basiskennis |
Een docent, bijvoorbeeld een hoogleraar uit het hoger onderwijs, neemt de deelnemers mee in de laatste ontwikkelingen en inzichten op het terrein van AI. Wat is AI eigenlijk, wat is het verschil tussen machine learning en deep learning? Waarom is er nu zoveel aandacht voor Generatieve AI? |
Dagdeel 2: Ervaringen |
Afhankelijk van de behoeften van een organisatie of team, gaan we de diepte in. Deelnemers leren bijvoorbeeld meer over de ethische of juridische aspecten, over de werking van een specifieke tool of over de introductie van een AI-strategie. Zij willen misschien aan de slag met prompting. Daarbij worden voorbeelden gebruikt van overheidsorganisaties of marktpartijen die in een vergelijkbare context werken, die misschien al een stapje verder zijn in het nadenken over of toepassen van AI. |
Dagdeel 3: Verbinding met de eigen organisatie |
Waar staat de eigen organisatie eigenlijk op het gebied van AI? Lopen er pilots? Zo ja, wat zijn de ervaringen of de plannen? Wat denken onze experts dat nodig is om voorbereid te zijn op de toekomst? Zij vertalen het geleerde uit de eerste twee dagen naar de eigen werkcontext. |
Dagdeel 4: Actie |
Op de laatste dag staat de vraag centraal: ‘hoe nu verder?’. Een cursus bij RADIO vormt, als het goed is, niet het eind van het leren, maar het begin. Het geleerde moet landen, toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk. In verschillende werkvormen gaat de groep met deze vraag aan de slag. Bijvoorbeeld door elk van de deelnemers aan het begin van de opleiding een kleine onderzoeksvraag mee te geven, die zij op de laatste dag presenteren aan de andere deelnemers of aan een directeur of bestuurder. |
Contact
Neem contact op als je dit ook voor jouw team of organisatie wilt. We helpen je graag. Direct contact opnemen