Houd zelf de regie bij jouw opgaves. De routes en tussenstops geven concrete handvatten bij keuzes die je maakt of moet uitvoeren om te voldoen aan wet- en regelgeving rondom privacy.
In control zijn met privacy. Hoe doe je dat?
In je rol van manager maak je dagelijks beslissingen over van alles dat raakt aan publieke waarden. Je maakt integrale keuzes en past regelmatig onderhoud toe. Eén van die verschillende publieke waarden waar je mee te maken hebt, is privacy. Hoe bereik je je doelen met de inachtneming van privacy? Om te weten wanneer je met privacy te maken hebt en hoe je dan moet of kan handelen, zijn deze routes gemaakt. Hiermee krijg je concrete handvatten bij de keuzes die je maakt als privacy om de hoek komt kijken.
Routes en tussenstops
Diverse routes zijn in beeld gebracht, inclusief de tussenstops die je binnen beleids- of uitvoeringsprocessen kunt verwachten. En welke stappen je daarbij neemt of binnen je team laat oppakken. Die tussenstops zijn punten in de route waar je (soms wettelijk verplichte) acties moet nemen. Deze grafische overzichten zijn een middel waarmee je zelf die regie kunt houden en je doelen kunt bereiken.
Routes en tussenstops in beeld
Korte video om de ontwikkelde routes en tussenstops naar privacybewust leiderschap onder de aandacht te brengen.
Privacy: één van de publieke waarden
Het kan bijvoorbeeld gaan om het gebruik van data voor andere doelen dan waarvoor ze verzameld zijn. Of om hoe je omgaat met informatieaanvragen over persoonsgegevens. Of wat je met (persoonlijke) gegevens doet als er beleidswijzigingen zijn of veranderingen in processen. Juridische vraagstukken, ethische vraagstukken, praktische vraagstukken en nog veel meer. Tussen al die aandachtsvelden is een zekere balans nodig. Je maakt dus als manager steeds weer afwegingen. Hoe past privacy daarin, welke situaties kunnen zich voordoen en welke stappen kun je dan nemen?
Breed terrein
De routes waarbij privacy aan de orde is, bestrijken een breed terrein. Het kan gaan om situaties waarin je start met een nieuw beleids- of uitvoeringsproces, of een proces wilt wijzigen. Maar ook om informatieverzoeken of het geval dat er zich een incident voordoet. In de grafische overzichten zie je zowel het grote plaatje als specifiekere acties per situatie. Een hulpmiddel waar je houvast aan hebt in uiteenlopende omstandigheden.
Wanneer kan privacy aan de orde zijn? Een paar voorbeelden
Het kan bijvoorbeeld gaan om het gebruik van data voor andere doelen dan waarvoor ze verzameld zijn. Of om hoe je omgaat met informatieaanvragen over persoonsgegevens. Of wat je met persoonsgegevens doet als er beleidswijzigingen zijn of veranderingen in processen. Juridische vraagstukken, ethische vraagstukken, praktische vraagstukken en nog veel meer. Tussen al die aandachtsvelden is een zekere balans nodig. Je maakt dus als manager steeds weer afwegingen. Hoe past privacy daarin, welke situaties kunnen zich voordoen en welke stappen kun je dan nemen?
Ondersteuning door specialisten
Deze routes zijn gemaakt om je inzicht te geven in de acties die je moet ondernemen en om je te ondersteunen in je dagelijkse werk en het nemen van beslissingen bij situaties waarin we rekening moeten houden met de belangen van burgers en medewerkers. Maar het is ook goed dat je weet dat er permanent specialisten beschikbaar zijn om mee te denken en te adviseren. Van privacy- en security officers, juristen en functionaris voor gegevensbescherming (FG) tot en met contractmanagers en inkoopadviseurs. Net waar de situatie om vraagt. Je staat er kortom niet alleen voor, het is wel aan jou om de beschikbare expertise in te roepen.