Routekaart Applicatieontwikkeling fullstack - KWIV 2.1.1
Ben jij een (aankomende) fullstack applicatieontwikkelaar? Dan is dit de plek om jezelf te ontwikkelen. Met deze routekaart stippel je voor jezelf het beste ontwikkeltraject uit. De leeractiviteiten van de I-Routekaart Applicatieontwikkeling fullstack zijn ingedeeld in vier kennisgebieden. Daarbij is er onderscheid tussen leeractiviteiten voor starters (fundament) en ervaren professionals (verdiepend).
Specifiek voor de rol | Alle leeractiviteiten die van belang kunnen zijn voor ontwikkeling in de rol, onderverdeeld in fundament, verdiepend en verbredend. |
Werken binnen de Rijksoverheid | Leeractiviteiten en andere content die belangrijk zijn om optimaal te functioneren binnen de Rijksoverheid. |
Competenties en vaardigheden | Wat heb je nodig op het gebied van competenties en vaardigheden voor de rol van fullstack applicatieontwikkelaar? |
Transversale aspecten | Zeven transversale aspecten die ook belangrijk zijn voor de rol van fullstack applicatieontwikkelaar. |
Leeractiviteiten specifiek voor de rol fullstack applicatieontwikkelaar
Naam |
Omschrijving | Type |
---|---|---|
Functioneel Ontwerpen met UML | Tijdens deze tweedaagse cursus leer je hoe afbeeldingen te maken in de vorm van modellen. | Training |
Business Process Management Orientatie | In deze training komen onderwerpen aan bod zoals: het procesdenken, begrippen binnen Business Process Management en de context waarin BPM geplaatst wordt. | Training |
Operationeel Data Modellering | In deze training leer je de resultaten van interviews met gebruikers te structureren en om te zetten in verschillende soorten datamodellen, zoals semantisch en operationeel datamodel. | Training |
Webtoegankelijkheid voor designers | Deze training gaat dieper in op een aantal succescriteria om webcontent toegankelijk te maken. Vervolgens leer je hoe de criteria toepast op je dagelijkse werk. | Training |
Java SE Fundamentals | In deze training leer je je te ontwikkelen tot volwaardig Java-ontwikkelaar. Geschikt voor applicatieontwikkelaars die zich verder willen verdiepen in de Java Standard Edition versie 17 (Java SE). | Training |
Inleiding Object-Oriëntatie en UML (PB) | In deze cursus wordt allereerst de object-georiënteerde benadering behandeld, hierbij wordt gebruik gemaakt van de taal Java. Daarna worden de UML-diagrammen uitgelegd. | Training |
BABOK® Foundation | BABOK gebruik je om business analyses uit te voeren, competenties te bepalen, trainingsbehoefte in te schatten en carrièreontwikkeling te plannen. | Training |
AWS Cloud Practitioner Essentials (CP-ESS) | The fundamental-level full day course is intended for individuals who seek an overall understanding of the AWS Cloud, independent of specific technical roles. | Training |
Microservices | Microservices uitgelegd - the What, Why and How? | Video |
SOA | Een gedetailleerde uitleg over Service Oriented Architectures. | Video |
IASS PAAS SAAS | Wat is het verschil tussen IaaS, PaaS, and SaaS? | Website |
API's | Wat is een API in 5 minuten. | Video |
TMap Suite Test Engineer | In deze training ga je aan de slag met het faseren van testen en testontwerptechnieken. Ook leer je de Business Driven Test Management-aanpak en de adaptieve testmethode toe te passen. | Training |
Testautomatisering Fundamentals | In deze training leer je wat er nodig is voor een succesvolle implementatie van testautomatisering op basis van een vooraf gekozen tool, bijvoorbeeld Selenium, UFT, Robot Framework of SoapUI. | Training |
Naam |
Omschrijving | Type |
---|---|---|
NORA online | NORA is een set van afspraken om digitale dienstverlening in de publieke sector mogelijk te maken en te verbeteren. | Website |
Architecture Fundamentals | Deze tweedaagse cursus neemt je mee in de wereld van Enterprise en Solution architectuur die past binnen de agile werkwijze en toepasbaar is binnen watervalomgevingen. | Training |
Praktijktraining Requirements Engineering | Het verzamelen, analyseren en vastleggen van requirements is een kunst. Hoe krijg je de juiste requirements boven water? En hoe leg je ze eenduidig vast? | Training |
Data Modeling (GK2711) | In deze driedaagse cursus krijg je hands-on training in het modelleren van requirements en leer je logische data modellering te gebruiken om ze nauwkeurig te definiëren. | Training |
DevOps Fundamentals | Deze training geeft je inzicht hoe je met DevOps meer grip krijgt op het ontwikkelen, uitrollen en testen van applicaties binnen een productieomgeving door de samenwerking tussen de development- en operationsteams te verbeteren. | Training |
Decision Modeling in DMN | Na de training ben je in staat om complexe beslissingen te modelleren. Je begrijpt de toegevoegde waarde van de aanpak en je weet hoe je een beslismodel kunt relateren aan een procesmodel. | Training |
Software engineering track - Java | In deze training komen alle aspecten van applicatieontwikkeling aan bod. Je leert zelfstandig een Java- webapplicatie te bouwen bestaande uit een frontend, backend en database. | Training |
Database Design | Tijdens deze cursus leer je wat het precies betekent om een relationele database te hebben en hoe je zo'n database op kunt zetten. | Training |
Red Hat Application Development I: Programming in Java EE (AD183) | In deze cursus leer je de meeste specificaties in Java EE 7 te beschrijven, inclusief een component per specificatie. Je kunt een Java SE-programma omzetten in een meerlagige Java EE-applicatie. | Training |
JSON in de Oracle Database (PB) | In deze training leer je data in JSON-formaat uit de database te genereren of erin op te slaan. De cursus richt zich op het gebruik van JSON in SQL. | Training |
Source Data Integration | In deze training maak je kennis met o.m. leveringstechnieken waarmee data vanuit bronsystemen verkregen kunnen worden en de verschillende leveringswijzen. | Training |
Jira in Practice | JIRA is een online ontwikkeltool voor agile teams, waarmee je issues kunt signaleren en werk overzichtelijk kunt verdelen. | Training |
Overige kennisgebieden
Bekijk het overzicht van leeractiviteiten en andere content die belangrijk zijn om optimaal te functioneren binnen de Rijksoverheid.
In deze sectie vind je een overzicht van leeractiviteiten en content om je algemene vaardigheden te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van advies, communicatie en governance.
Dit zijn aspecten die voor alle IV/ICT-rollen belangrijk zijn. Met deze zeven transversale aspecten behoor je altijd rekening te houden in je werk:
Bekijk deze video’s om een goed beeld te krijgen van de aspecten en hoe ze van invloed zijn op jouw werkzaamheden.
Overige
De indeling van de I-Routekaarten is mede gebaseerd op de IV/ICT-profielen zoals in het KWIV omschreven. Het KWIV is een rijksbrede tool en een aanvullend hulpmiddel op het Functiegebouw Rijk.
In deze video’s zie je hoe het KWIV werkt. Op elke I-Routekaart vind je het KWIV-profiel voor de betreffende rol.
Het KWIV-profiel 2.1.1 voor de rol van fullstack applicatieontwikkelaar:
Competentienaam | Competentieomschrijving | Niveau |
---|---|---|
A.06 Ontwerp van applicaties | De verantwoordelijkheid nemen voor eigen acties en die van anderen om te garanderen dat de applicatie op een correcte manier is geïntegreerd in een complexe omgeving en voldoet aan de behoeften van gebruikers/klanten. | 3 |
A.06 Ontwerp van Applicaties | het bijdragen aan het ontwerp van applicaties, aan generieke functionele specificaties en aan koppelvlakken | 1 |
A.06 Ontwerp van applicaties | Het organiseren van de totale planning van het ontwerp van de applicatie. | 2 |
A.10 Gebruikergedreven ontwerpen | Het bewerkstelligen en cultiveren van relaties met klanten en gebruikers om hun taken, behoeften en doelen te begrijpen. Gebruikt een breed scala aan specialistische methoden om belangrijke gebruikersbetrokkenheid te krijgen. | 3 |
A.10 Gebruikergedreven ontwerpen | Het bieden van deskundige begeleiding om continue verbetering te garanderen en een succesvolle omnichannel gebruikerervaring te bewerkstelligen. | 4 |
A.10 Gebruikergedreven ontwerpen | Het toepassen van digitale interface-opties (web, mobiel, Internet of things) en richtlijnen om bruikbaarheid voor iedereen te bereiken. | 2 |
B.01 Applicatieontwikkeling | Het creatief ontwikkelen van applicaties en het kiezen van de geschikte technische opties; het rekening houden met andere ontwikkelingsactiviteiten; het optimaliseren van applicatieontwikkeling, -beheer en –prestaties door het gebruik van architectuur en het hergebruik van bewezen oplossingen. | 3 |
B.01 Applicatieontwikkeling | Het onder aansturing ontwikkelen, testen en documenteren van applicaties. | 1 |
B.01 Applicatieontwikkeling | Het systematisch ontwikkelen en valideren van applicaties. | 2 |
B.02 Systeemintegratie | Het gebruik maken van uiteenlopende specifieke kennis voor het creëren van een proces voor de gehele integratiecyclus, inclusief het opzetten van interne standaarden. Het organiseren en borgen van resources voor integratie programma’s. | 4 |
B.02 Systeemintegratie | Het systematisch handelen om de verenigbaarheid van soft- en hardware specificatie te identificeren, het documenteren van alle activiteiten, afwijkingen en correcties tijdens het installeren. | 2 |
B.02 Systeemintegratie | Verantwoordelijk zijn voor eigen acties en die van anderen in het integratieproces, het naleven van de toepasbare normen en wijzigingsprocedures om de integriteit te bewaren van de gehele functionaliteit en betrouwbaarheid. | 3 |
B.03 Testen | Het gebruik maken van specifieke kennis om complexe testprogramma’s uit te (laten) voeren, het borgen dat tests en testresultaten gedocumenteerd zijn om als input te dienen voor proceseigenaren zoals designers, gebruikers of beheerders en verantwoordelijk voor het naleven van testprocedures en voor een gedocumenteerd audittrail. | 3 |
B.03 Testen | Het gebruik maken van uiteenlopende specifieke kennis om een proces te ontwerpen voor het gehele testtraject, inclusief het vaststellen van interne teststandaarden en het geven van deskundige begeleiding en advies voor het testteam. | 4 |
B.03 Testen | Het uitvoeren van eenvoudige testen op basis van gedetailleerde instructies. | 1 |
B.03 Testen | Het opzetten van testprogramma’s en het bouwen van testscripts zodat potentiële kwetsbaarheden aan stresstests onderworpen kunnen worden; op analytische wijze documenteren en rapporteren van de uitkomsten. | 2 |
B.06 Systeembouw | Het borgen van de interoperabiliteit van systeemcomponenten, het inzetten van zeer uiteenlopende specialistische kennis om een compleet systeem te vervaardigen waarbij rekening gehouden is met de beperkingen die een systeem met zich mee brengt en dat voldoet aan de verwachtingen van de klant. | 3 |
B.06 Systeembouw | Het omgaan met complexiteit door het ontwikkelen van standaarden en architectuur ter ondersteuning van samenhangende productontwikkeling; het opzetten van systeem requirements ten behoeve van ontwerp en het identificeren van welke systeem requirements behoren bij welke systeemcomponent. | 4 |
C.04 Probleemmanagement | Het gebruik maken van specialistische en diepgaande kennis van de IV-infrastructuur en het probleemmanagementproces om onderbrekingen in de dienstverlening met een minimale impact op te lossen; het vermogen om rationele beslissingen te nemen in een omgeving waar de emoties hoog kunnen oplopen zodat de juiste acties worden ondernomen om de impact op de klantomgeving te minimaliseren; het snel kunnen identificeren van falende componenten en alternatieven voorstellen, zoals repareren, vervangen/of het configureren. | 3 |
C.04 Probleemmanagement | Het identificeren en classificeren van soorten incident- en service-interrupties, het vastleggen en catalogiseren van incidenten op basis van oorzaak en oplossing. | 2 |
C.04 Probleemmanagement | Het organiseren en borgen van het volledige probleem management proces, het inzetten van goed opgeleide resources; middelen, waaronder diagnostische, zijn beschikbaar voor noodgevallen; het hebben van diepgaande kennis zodat geanticipeerd kan worden op falende kritische componenten en het treffen van voorzieningen om de overlast tot een minimum te beperken; het inregelen van een escalatieprocedure zodat de juiste resources op incidenten kunnen worden ingezet. | 4 |
D.07 Data science en analytics | Het ontwerpen en creëren van data-analysetools om de organisatorische datalevenscyclus te ondersteunen. Het verifiëren van de waarheidsgetrouwheid van de data. Het verwerken en visualiseren van data-analyseresultaten binnen het domein. | 3 |
D.07 Data science en analytics | Het zoeken en verzamelen van data. Het voor analyses voorbereiden van data uit meerdere bronnen en formaten. | 2 |