Routekaart Applicatieontwikkeling lowcode - KWIV 2.1.1
Ben jij een (aankomende) lowcode applicatieontwikkelaar? Dan is dit de plek om jezelf te ontwikkelen. Met deze routekaart stippel je voor jezelf het beste ontwikkeltraject uit. De leeractiviteiten van de I-Routekaart Applicatieontwikkeling lowcode zijn ingedeeld in vier kennisgebieden. Daarbij is er onderscheid tussen leeractiviteiten voor starters (fundament) en ervaren professionals (verdiepend).
Specifiek voor de rol | Alle leeractiviteiten die van belang kunnen zijn voor ontwikkeling in de rol, onderverdeeld in fundament, verdiepend en verbredend. |
Werken binnen de Rijksoverheid | Leeractiviteiten en andere content die belangrijk zijn om optimaal te functioneren binnen de Rijksoverheid. |
Competenties en vaardigheden | Wat heb je nodig op het gebied van competenties en vaardigheden voor de rol van lowcode applicatieontwikkelaar? |
Transversale aspecten | Zeven transversale aspecten die ook belangrijk zijn voor de rol van lowcode applicatieontwikkelaar. |
Leeractiviteiten specifiek voor de rol lowcode applicatieontwikkelaar
Naam |
Omschrijving | Type |
---|---|---|
Functioneel Ontwerpen met UML | Tijdens deze tweedaagse cursus Functioneel Ontwerpen met UML leer je hoe afbeeldingen te maken in de vorm van modellen. | Training |
Data Literacy (DATALIT) | Deze training is ontwikkeld voor iedereen die data sneller wil begrijpen en analyseren en op een effectieve manier wil communiceren. | Training |
Customer Centricity | Met deze training krijg je beter zicht op de effecten van hun eigen werk op customer centricity. | Training |
Business Proces Management Orientatie | In deze training leer je over zaken als het procesdenken, begrippen binnen Business Process Management en de context waarin BPM geplaatst wordt. | Training |
UX Awareness | Het creëren van een positieve gebruikers ervaring (User Experience – UX) is de sleutel tot het succes van een product. | Training |
SQL voor Applicatiegebruikers | In deze cursus ligt het zwaartepunt op het begrijpen en maken van SELECT statements voor bijvoorbeeld SQL Developer of Toad. | Training |
SQL Fundamentals | Deze training is speciaal ontwikkeld voor systeembeheerders, startende databaseontwikkelaars of beginnende programmeurs zonder databasekennis. | Training |
Digitalisering - Ketens en netwerken | Ontdek wat het verschil is tussen netwerken en ketens, wat de invloed van dit verschil is op jouw werk en hoe je moet handelen als jouw interventie impact heeft op mensen en organisaties waarmee je samenwerkt. | E-learning |
Oracle APEX Fundamentals deel 1 | Met APEX kun je snel een webapplicatie ontwikkelen. De al aanwezige kennis van SQL en PL/SQL is hierbij eenvoudig te hergebruiken. | Training |
BABOK® Foundation | BABOK gebruik je om business analyses uit te voeren, om competenties te bepalen, trainingsbehoefte in te schatten en carrièreontwikkeling te plannen. | Training |
Context Driven Testen (ook virtueel) | In deze training leer en ervaar je de valkuilen en beperkingen van procesmatig testen. | Training |
Training Cloud Fundamentals | Deze training is bedoeld voor iedereen die een goed beeld wil hebben van cloud computing, welke leveranciers er zijn en voor wie meer wil weten over de verschillende cloudmodellen en -services. | Training |
Workshop Probleem & Veranderingsanalyse | In deze workshop leer je problemen helder, nauwkeurig beschreven, gekwantificeerd en vergelijkbaar met elkaar maken. Vervolgens ga je oplossingen bedenken en de impact voor de organisatie analyseren en in kaart brengen. | Workshop |
CompTIA IT Fundamentals (ITF+) | Online training gericht op een goede basiskennis van computing, IT- infrastructuur, applicaties en software ontwikkeling, database fundamentals en security. | Training |
Cybersecurity - Risicomanagement | Ontdek wat risicomanagement inhoudt en waarom dit van belang is. Leer over de rollen en verantwoordelijkheden, wat een risicoanalyse is en wat jij zelf kunt doen. | E-learning |
Introduction to Data Analysis | In deze cursus leer je data-analyse te gebruiken om bruikbare aanbevelingen te doen en kansen te identificeren. | Training |
Datagedreven werken | Ontdek de meerwaarde van datagedreven werken. In deze e-learning ontdek je hoe je dit doet aan de hand van de fases van datagedreven werken, opgebouwd uit een introductie en de betreffende fases. | E-learning |
'Verantwoord datagedreven werken' | Hoe ziet verantwoord datagedreven werken er in de praktijk uit? Bekijk dit webinar uit 2022. | Webinar |
Naam |
Omschrijving | Type |
---|---|---|
Functioneel Ontwerp Workshop | In deze driedaagse workshop krijg je inzicht in o.m. de samenhang tussen verschillende werkzaamheden, bijbehorende technieken en afbeeldingswijzen. | Training |
Architecture Fundamentals | Deze tweedaagse cursus neemt je mee in de wereld van Enterprise en Solution architectuur die past binnen de agile werkwijze en toepasbaar is binnen watervalomgevingen. | Training |
BABOK® requirements specificeren | Heb je al BABOK-kennis, maar wil je praktisch ervaring opdoen met de (requirements)kennisgebieden van BABOK? In deze training leer je de requirements uit BABOK toepast. | Training |
DevOps Fundamentals | Deze e-learning laat zien hoe je met DevOps-omgeving meer grip krijgt op het ontwikkelen, uitrollen en testen van applicaties binnen een organisatie. | E-learning |
Appworks Learning Paths | Leerlijnen voor het ontwikkelen van lowcode op basis van Opentext Appworks. | Training |
Agile Testen (ook virtueel) | Een eendaagse, praktijkgerichte training voor testers, testcoördinatoren en testmanagers in een agile ontwikkelteam. | Training |
ISTQB Agile Tester | In deze tweedaagse cursus voor (aankomende) testers leer je hoe je in de agile werkwijze in een testomgeving toepast. | Training |
ITIL® 4 Foundation | Verdiep je in de nieuwste inzichten binnen servicemanagement met deze training voor IT-professionals op het gebied van beheer en exploitatie van de IT-infrastructuur en het leveren van IT-services. | Training |
Digitalisering - Privacy en AVG (RADIO) | Leer over privacy en ontdek hoe privacywetgeving, zoals de AVG, invloed heeft op het maken van beleid. | E-learning |
Kennisgebieden
Bekijk het overzicht van leeractiviteiten en andere content die belangrijk zijn om optimaal te functioneren binnen de Rijksoverheid.
In deze sectie vind je een overzicht van leeractiviteiten en content om je algemene vaardigheden te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van advies, communicatie en governance.
Dit zijn aspecten die voor alle IV/ICT-rollen belangrijk zijn. Met deze zeven transversale aspecten behoor je altijd rekening te houden in je werk:
Bekijk deze video’s om een goed beeld te krijgen van de aspecten en hoe ze van invloed zijn op jouw werkzaamheden.
De indeling van de I-Routekaarten is mede gebaseerd op de IV/ICT-profielen zoals in het KWIV omschreven. Het KWIV is een rijksbrede tool en een aanvullend hulpmiddel op het Functiegebouw Rijk.
In deze video’s zie je hoe het KWIV werkt. Op elke routekaart vind je het KWIV-profiel voor de betreffende rol.
Het KWIV-profiel 2.1.1 voor rol van lowcode applicatieontwikkelaar:
Competentienaam | Competentieomschrijving | Niveau |
---|---|---|
A.06 Ontwerp van applicaties |
De verantwoordelijkheid nemen voor eigen acties en die van anderen om te garanderen dat de applicatie op een correcte manier is geïntegreerd in een complexe omgeving en voldoet aan de behoeften van gebruikers/klanten. |
3 |
A.06 Ontwerp van applicaties | Het bijdragen aan het ontwerp van applicaties, aan generieke functionele specificaties en aan koppelvlakken. | 1 |
A.06 Ontwerp van applicaties | Het organiseren van de totale planning van het ontwerp van de applicatie. | 2 |
A.10 Gebruikergedreven ontwerpen | Het bewerkstelligen en cultiveren van relaties met klanten en gebruikers om hun taken, behoeften en doelen te begrijpen. Gebruikt een breed scala aan specialistische methoden om belangrijke gebruikersbetrokkenheid te krijgen. | 3 |
A.10 Gebruikergedreven ontwerpen | Het bieden van deskundige begeleiding om continue verbetering te garanderen en een succesvolle omnichannel gebruikerervaring te bewerkstelligen. | 4 |
A.10 Gebruikergedreven ontwerpen | Het toepassen van digitale interface-opties (web, mobiel, Internet of things) en richtlijnen om bruikbaarheid voor iedereen te bereiken. | 2 |
B.01 Applicatieontwikkeling | Het creatief ontwikkelen van applicaties en het kiezen van de geschikte technische opties; het rekening houden met andere ontwikkelingsactiviteiten; het optimaliseren van applicatieontwikkeling, -beheer en –prestaties door het gebruik van architectuur en het hergebruik van bewezen oplossingen. | 3 |
B.01 Applicatieontwikkeling | Het onder aansturing ontwikkelen, testen en documenteren van applicaties. | 1 |
B.01 Applicatieontwikkeling | Het systematisch ontwikkelen en valideren van applicaties. | 2 |
B.02 Systeemintegratie | Het gebruik maken van uiteenlopende specifieke kennis voor het creëren van een proces voor de gehele integratiecyclus, inclusief het opzetten van interne standaarden. Het organiseren en borgen van resources voor integratie programma’s. | 4 |
B.02 Systeemintegratie | Het systematisch handelen om de verenigbaarheid van soft- en hardware specificatie te identificeren, het documenteren van alle activiteiten, afwijkingen en correcties tijdens het installeren. | 2 |
B.02 Systeemintegratie | Verantwoordelijk zijn voor eigen acties en die van anderen in het integratieproces, het naleven van de toepasbare normen en wijzigingsprocedures om de integriteit te bewaren van de gehele functionaliteit en betrouwbaarheid. | 3 |
B.03 Testen | Het gebruik maken van specifieke kennis om complexe testprogramma’s uit te (laten) voeren, het borgen dat tests en testresultaten gedocumenteerd zijn om als input te dienen voor proceseigenaren zoals designers, gebruikers of beheerders en verantwoordelijk voor het naleven van testprocedures en voor een gedocumenteerd audittrail. | 3 |
B.03 Testen | Het gebruik maken van uiteenlopende specifieke kennis om een proces te ontwerpen voor het gehele testtraject, inclusief het vaststellen van interne teststandaarden en het geven van deskundige begeleiding en advies voor het testteam. | 4 |
B.03 Testen | Het uitvoeren van eenvoudige testen op basis van gedetailleerde instructies. | 1 |
B.03 Testen | Het opzetten van testprogramma’s en het bouwen van testscripts zodat potentiële kwetsbaarheden aan stresstests onderworpen kunnen worden; op analytische wijze documenteren en rapporteren van de uitkomsten. | 2 |
B.06 Systeembouw | Het borgen van de interoperabiliteit van systeemcomponenten, het inzetten van zeer uiteenlopende specialistische kennis om een compleet systeem te vervaardigen waarbij rekening gehouden is met de beperkingen die een systeem met zich mee brengt en dat voldoet aan de verwachtingen van de klant. | 3 |
B.06 Systeembouw | Het omgaan met complexiteit door het ontwikkelen van standaarden en architectuur ter ondersteuning van samenhangende productontwikkeling; het opzetten van systeem requirements ten behoeve van ontwerp en het identificeren van welke systeem requirements behoren bij welke systeemcomponent. | 4 |
C.04 Probleemmanagement | Het gebruik maken van specialistische en diepgaande kennis van de IV-infrastructuur en het probleemmanagementproces om onderbrekingen in de dienstverlening met een minimale impact op te lossen; het vermogen om rationele beslissingen te nemen in een omgeving waar de emoties hoog kunnen oplopen zodat de juiste acties worden ondernomen om de impact op de klantomgeving te minimaliseren; het snel kunnen identificeren van falende componenten en alternatieven voorstellen, zoals repareren, vervangen/of het configureren. | 3 |
C.04 Probleemmanagement | Het identificeren en classificeren van soorten incident- en service-interrupties, het vastleggen en catalogiseren van incidenten op basis van oorzaak en oplossing. | 2 |
C.04 Probleemmanagement | Het organiseren en borgen van het volledige probleem management proces, het inzetten van goed opgeleide resources; middelen, waaronder diagnostische, zijn beschikbaar voor noodgevallen; het hebben van diepgaande kennis zodat geanticipeerd kan worden op falende kritische componenten en het treffen van voorzieningen om de overlast tot een minimum te beperken; het inregelen van een escalatieprocedure zodat de juiste resources op incidenten kunnen worden ingezet. | 4 |
D.07 Data science en analytics | Het ontwerpen en creëren van data-analysetools om de organisatorische datalevenscyclus te ondersteunen. Het verifiëren van de waarheidsgetrouwheid van de data. Het verwerken en visualiseren van data-analyseresultaten binnen het domein. | 3 |
D.07 Data science en analytics | Het zoeken en verzamelen van data. Het voor analyses voorbereiden van data uit meerdere bronnen en formaten. | 2 |